029 - DERITA TIADA BERUJUNG

Kuberjalan bagai tak menapak..
Kuberlari tetapi sendi. 

hingga bagai tiada kuasa untuk berdiri..
Ingin aku menjerit..
Tetapi dadaku sangatlah terasa sakit..


Lelah rasanya aku meratap..
Namun nasib baik tak juga mendekati..
Mungkinkah ini balasan atas dosa..
Ataukah cobaan. 

dari kurangnya hamba dalam beribadah..

ya allah maafkanlah aku?..
Berat rasanya cobaan yang menghampiri..
Ya allah ampunilah aku?..
Dari segala dosa yang tiada terampuni ..


Bertahun sudah kulalui hidup dalam rasa kepedihan..
Aku rindu akan cahayamu..
Yang mampu terangi segenap alam..
Yang mampu membuat tersenyum kepada setiap insan..
Yang mampu melepas derita dari hati yang terbeban..


Dengan kuasaMU..
Dengan segala keagunganMU..
Ku bersimpuh dalam pengharapan..
Kubersujud dengan segala kepasrahan..
Atau lepaskanlah saja jiwaku dari sekujur badan...


Aku tiada berharap untuk menjadi kaya..
Dengan menggenggam berlian dari hasil dosa..
Namun aku hanya meminta butiran padi yang menjadi berkah..
Yang tiada sirna akan amal dan..
-I B A D A H -